Verkopen is 'overtuigend luisteren'
Wat je ook verkoopt, het begint altijd met aandachtig luisteren en jezelf oprecht verdiepen in de behoefte van de klant. Zonder luisteren geen 'verkooprecht'. Maar met alleen luisteren kom je er niet. Je zult daarnaast je klant (of opdrachtgever of nieuwe werkgever) moeten overtuigen dat jij hebt wat hij zoekt. Zonder overtuiging koopt niemand. Je kunt een ander alleen overtuigen als je zelf overtuigd bent. Daarom is het goed dat je Stap 3 hebt doorworsteld. Je beloning is een stabiele overtuiging.
Producten verkopen
Eigenlijk zijn maar twee dingen belangrijk:
1. Wat je met liefde gemaakt hebt verkoopt zichzelf als je je liefde, je enthousiasme over je product laat horen. Niets is sterker dan liefde.
2. Focus je PR op de voordelen van (het gebruik van) je product en niet op het product zelf. Tenzij je iets artistieks maakt.
1. Wat je met liefde gemaakt hebt verkoopt zichzelf als je je liefde, je enthousiasme over je product laat horen. Niets is sterker dan liefde.
2. Focus je PR op de voordelen van (het gebruik van) je product en niet op het product zelf. Tenzij je iets artistieks maakt.
Solliciteren. Do's en don'ts 2021
Do's
Maak een hippe, originele CV. Met kleuren.
Een sollicitatiegesprek is een kennismaking, geen examen.
Stel zelf vooral ook vragen!
Zie jezelf als een vertegenwoordiger van jouw talent.
Dont's
Jezelf groter voordoen dan je bent.
Enthousiasme faken.
Maak een hippe, originele CV. Met kleuren.
Een sollicitatiegesprek is een kennismaking, geen examen.
Stel zelf vooral ook vragen!
Zie jezelf als een vertegenwoordiger van jouw talent.
Dont's
Jezelf groter voordoen dan je bent.
Enthousiasme faken.
Drie tips voor een goede elevator-pitch
1. Praat altijd vanuit de toekomst, dus waar je heen wilt. Nooit vanuit je CV.
2. Praat niet over wat je wil betekenen, maar over degenen voor wie jij iets wil betekenen.
3. Eer altijd iemand anders in je pitch!
2. Praat niet over wat je wil betekenen, maar over degenen voor wie jij iets wil betekenen.
3. Eer altijd iemand anders in je pitch!
Ik heb mijn eigen praktijk opgezet. Dankzij het Jarsons-verhaal wist ik steeds welke houding ik moest aannemen en waar ik me op moest focussen in elke fase. Voor mijn nieuwe website doorloop ik nu ook de vier stappen. Gaat lukken! Superbedankt voor dit coole principe!
Marja